De kunst van het emailleren de technieken

De kunst van het emailleren: de technieken

De techniek van het emailleren, of het smelten van glas in een of andere vorm op een metalen ondergrond, is iets dat we elke dag tegenkomen – te vinden in gootstenen, fornuizen, kookgerei, gevelbekleding en vele andere toepassingen. Bij gebruik op sieraden wordt emailleren een ambachtelijk werk dat een sieraad in iets moois verandert.

De kunst van het emailleren is een oude, die teruggaat tot 1400 BCE, die bloeide in Mycene (1400 BCE), het oude Griekenland (600 BCE), het Byzantijnse rijk (8e-12e eeuw CE), en de 19e en 20e eeuw. Geëmailleerde sieraden zijn tegenwoordig niet minder populair. Als u op zoek bent naar sieraden en deze techniek tegenkomt, moet u weten dat er verschillende methoden zijn om sieraden te emailleren. Hier is een snelle inleiding:

Cloisonne

Cloisonné, een techniek die wordt gebruikt in Mycene en Griekenland, omvat het maken van metalen cellen en het vullen van die cellen met glazuur dat zich in een gemalen, poedervorm bevindt. Het stuk wordt vervolgens in een oven geplaatst waar het glazuur wordt gesmolten. Het glazuur kan ook worden gesmolten met een zaklamp. In de onderstaande Russische hanger heeft de kunstenaar talloze cellen gemaakt om de vleugels, staarten en koppen van de vogels te creëren. Elke cel heeft een ander gekleurd glazuur.

Een 12e-eeuwse Oekraïense kolt, of tempelhanger voor op de hoofdtooi van een vrouw. Vaak gedragen bij huwelijksceremonies; de lelies (midden), vogels en zaden die de borsten van de vogels bevlekken, zijn allemaal symbolen van vruchtbaarheid. Foto met dank aan het Walters Art Museum, Baltimore

Champlevé

In plaats van verhoogde cellen te gebruiken om email van verschillende kleuren te scheiden, zoals in cloisonné, zal de kunstenaar met champlevé cellen of lijnen in het metaal graven en het poedervormige email in de depressies plaatsen. Het stuk wordt vervolgens gebakken en gepolijst zoals te zien is in de afgebeelde ring.

Champlevé kan gebruikt worden om kleurrijke accenten aan een sieraad toe te voegen

Basse-taille

Bij de basse-taille-techniek maakt de kunstenaar insnijdingen van verschillende dieptes in metaal. Methoden om dit te doen zijn onder meer snijden, graveren en stempelen. Deze gelaagde sneden geven het email verschillende tinten of tonen van dezelfde tint zodra het gebakken is. Groen en blauw email zijn favoriete keuzes, omdat ze een palet van rijke tinten laten zien bij gebruik met basse-taille.

Mark Maxwell gebruikte basse-taille in deze charmante armband door een delicaat patroon in het 18k geel goud te hameren. Foto door Robert Weldon/GIA, met dank aan Mark Maxwell

Plique-à-jour

Plique-à-jour is een techniek die wordt gebruikt om email op glas-in-lood te laten lijken. Dit wordt bereikt door het emailpoeder toe te voegen aan een cel die wordt ondersteund door een vel koperfolie of een soortgelijk metaal. Het email wordt gebakken en vervolgens wordt het vel verwijderd met een lichte tik of zuur. Het glazuur dat overblijft is glinsterend en doorschijnend.

Deze emaille en diamanten libel broche/hanger maakt een vlucht door het kunstige gebruik van plique-à-jour, dat werd gebruikt om zijn vleugels te creëren. Foto met dank aan Sinork Agdere “Lord Jewelry”

Guilloche

Bij de guillochétechniek wordt eerst een stuk metaal op een draaibank geplaatst die ingewikkelde patronen in het metaal snijdt. Deze techniek om een patroon in de metalen te snijden, wordt motordraaien genoemd. Het poedervormige email wordt vervolgens over het metaal gelaagd en na het bakken laat het transparante email het ontwerp doorschijnen. De werkplaats van Peter Carl Fabergé gebruikte deze techniek vaak bij het maken van zijn beroemde paaseieren, fotolijsten, sigarettenkokers, enz.

Deze zilveren compact uit het begin van de 20e eeuw is bedekt met lichtblauw guilloché-glazuur

Rene Lalique (1860 – 1945) en Peter Carl Fabergé (1846 – 1920) waren twee kunstenaars die het emailleren naar nieuwe hoogten brachten. Hedendaagse ontwerpers blijven de grenzen van de kunstvorm verleggen.