Voor het eerst werden biomassa en afval van rioolwaterzuiveringsinstallaties de basis voor matte kleuren
BMW was een pionier in het gebruik van matte lakken gemaakt van biomassa in plaats van ruwe olie. Het proces om voorlopers zoals nafta te vervangen door organische stoffen is ontwikkeld door BASF en dergelijke kleuren worden al gebruikt in de Europese fabrieken van het merk. Daarnaast zijn de fabrieken van BMW Group in Leipzig en Rosslyn (Zuid-Afrika) overgestapt op een milieuvriendelijk geproduceerde anticorrosiecoating.
Om de negatieve impact op het milieu te verminderen, gebruikt BMW bijna het hele arsenaal aan beschikbare oplossingen. Het bedrijf stapt geleidelijk over op hernieuwbare energiebronnen. En dat geldt niet alleen voor assemblagelijnen, maar ook voor de productie van losse onderdelen, zoals aluminium wielen. Trouwens, nu al wordt tot 50 procent van de grondstoffen voor de gieterij van de fabriek in Landshut, Duitsland, geproduceerd met behulp van zonne-energie.
BMW onderzoekt ook actief de voordelen van gerecyclede materialen, biocomposieten en andere innovatieve materialen. Plus maakt banden van ethisch verkregen natuurrubber en viscosevezels. En het nieuwste initiatief van het merk is het gebruik bij de productie van matte bodypaints die niet gemaakt zijn van ruwe olie, maar van biomassa en afval van rioolwaterzuiveringsinstallaties.
Tot nu toe zijn alleen auto’s in Europese fabrieken met dergelijke verf geverfd. BASF heeft een innovatief proces ontwikkeld om voorlopers zoals nafta te vervangen door organische stoffen, en deze verven zijn chemisch identiek aan de eerder gebruikte verven – ze worden zelfs op dezelfde lijn geproduceerd. Om nauwkeurig te bepalen hoeveel kleur geacht wordt volledig uit duurzame grondstoffen te zijn geproduceerd, moet daarom de massabalansmethode worden toegepast.
Op basis daarvan koopt BMW precies zoveel verf in als bio-nafta en bio-methaan nodig heeft voor een volledig olievrije productie. Volgens voorlopige gegevens zal het overschakelen op kleuren uit afval de uitstoot van kooldioxide met 40 procent verminderen. En de totale CO₂-besparing in 2030 kan oplopen tot 15 duizend ton.