The Fabergé Elizabeth Feodorovna nephrite egg, 1904

Eerder ongeziene Fabergé-eieren tentoongesteld in GemGenève

Twee onlangs geïdentificeerde Fabergé-eieren zijn vandaag tentoongesteld in Genève, Zwitserland, op de GemGenève International Gem and Jewellery-show, in een tentoonstelling van zeldzame werken van Carl Fabergé, georganiseerd door de Igor Carl Faberge Foundation. Het Elizabeth Feodorovna-nefrietei, 1904 en het Tsarevich-ei, 1905 zijn te zien naast The Bouquet of Yellow Lilies, 1893, dat al internationaal is tentoongesteld, en andere stukken die zorgvuldig zijn samengesteld om een ​​venster te openen op de bredere geschiedenis van Fabergé, voorbij de beroemde paaseieren.

Fabergé-eieren zijn met juwelen versierde paaseieren van verbluffende vindingrijkheid en vakmanschap, ontworpen door de Russische juwelier Carl Fabergé in de late 19e en vroege 20e eeuw. Ze werden oorspronkelijk gemaakt in opdracht van de Russische tsaren Alexander III en Nicholas II voor hun vrouwen en moeders, maar sommige werden besteld door rijke families over de hele wereld, zoals de familie Rothschild, de familie Nobel en de Britse koninklijke familie. Elk is rijkelijk versierd met juwelen, geëmailleerd of bezet met edelstenen, en vele bevatten een ‘verrassing’ aan de binnenkant, die van alles kan zijn, van een kleine klok of een werkende trein compleet met vijf wagons, tot een miniatuurkip die op een gouden stro zit. De eieren zijn miljoenen dollars waard en sommige worden als onbetaalbaar beschouwd.

Het Elizabeth Feodorovna nefriet-ei, 1904 is een sterk gepolijste diepgroene eivormige doos, gemaakt voor groothertogin Elizabeth Feodorovna van Rusland, geboren prinses Elisabeth van Hessen en aan de Rijn, in Duitsland, van keizerlijke nefriet waarvoor destijds een keizerlijk decreet vereist was gedolven worden. Het gouden en rode geëmailleerde Tsesarevich-ei, 1905 heeft een meer mysterieus verleden. Een van de zeldzame eieren die nog steeds zijn verrassing bevat – een klein handzegel – het is verschillende keren op de veiling verschenen sinds het werd gemaakt, maar er is pas onlangs bevestigd dat het is gemaakt om de eerste Pasen te markeren van de erfgenaam van de Russische keizerlijke troon, de Tsesarevitsj.

De twee nieuw geïdentificeerde Fabergé-eieren zijn beide keizerlijke eieren, gemaakt voor de Russische koninklijke familie, waarvan 52 vermoedelijk zijn gemaakt en vervolgens in beslag genomen tijdens de Russische revolutie. Vanaf de jaren twintig werden ze verkocht; vandaag worden er 10 vastgehouden in de wapenkamer van het Kremlin en vele anderen zijn nog in particuliere handen. Voor het publiek zijn er drie die deel uitmaken van de Royal Collection in Londen, drie in het Met Museum in New York en vijf in het Virginia Museum of Fine Art, Virginia, VS.

De eieren maken deel uit van de Fabulous Carl Fabergé-tentoonstelling in GemGenève, die het 40-jarig jubileum van de Stichting markeert door meer dan 160 zelden geziene items te tonen die zijn ontworpen door Fabergé en zijn tijdgenoten. Volgens Berard Ivaldi, voorzitter van de Igor Carl Fabergé Foundation, wil de show “licht werpen op de enorme rijkdom van de Fabergé-werkplaatsen en hun invloed op zijn tijdgenoten.” De tentoongestelde voorwerpen weerspiegelen de rijke geschiedenis en het weelderige vakmanschap van de Fabergé-ateliers: een ingewikkelde diamanten sneeuwvlokbroche ontworpen door Carl Fabergé, een hartvormige belknop van goud en rood geguillocheerd geëmailleerd met parels en kalksteen, en een uiterst zeldzame Fabergé-emailkleurenkaart , die 144 monsters van guilloché-patroon tinten van email omvat, uit 1890.

De tentoonstelling was oorspronkelijk gepland om te worden gehouden in het Catherine Palace-museum in de buurt van Sint-Petersburg in Rusland, en Ivaldi ziet de show van deze week als “als een thuiskomst. We hadden ongeduldig gewacht om deze keizerlijke eieren aan het publiek te presenteren. Covid en de situatie in Rusland had ons een grote tentoonstelling in het Catharinapaleis, Tsarskoe Selo, beroofd op de 100ste verjaardag van de dood van Carl Fabergé in 2020, en we zijn des te meer verheugd deze tentoonstelling in Genève te kunnen presenteren, aangezien Carl Fabergé stierf in Lully, in Zwitserland.”

De Stichting had afgelopen voorjaar verschillende actieve objecten gepresenteerd op GemGenève, en toen er in november een extra editie aan werd toegevoegd, grepen ze hun kans en slaagden ze erin om een ​​betoverende show samen te stellen die normaal meer dan een jaar zou hebben gekost om voor te bereiden. “Met trots delen we dit moment van ontdekking [van de twee nieuwe eieren] op de 40e verjaardag van de Igor Carl Fabergé Foundation”, vervolgt Ivaldi.

De Stichting is in 1982 opgericht door de kleinzoon van de juwelier om zijn werk te behouden en te promoten. In 2012 publiceerde de Stichting Fabergé, A Comprehensive Reference Book, dat het resultaat was van 10 jaar nauwgezet onderzoek en nu wordt beschouwd als een referentie voor Fabergé’s werk. Recentelijk heeft het zijn opdracht uitgebreid met onderzoek naar de archieven van Igor Carl Fabergé in een verkenning van zijn persoonlijke artistieke activiteiten.

GemGenève loopt tot en met zondag 6 november in Genève, Zwitserland. Gestart in 2018 door twee edelsteenhandelaren, is de salon een van de meest opwindende data op de sieradenkalender geworden, waar edelsteenhandelaren, juweliers en anderen in de branche kunnen uitwisselen met zowel professionele als particuliere bezoekers. Andere hoogtepunten zijn Strong & Precious, een Oekraïense sieradenshowcase; en Vivarium Quartet, een focus op vier hedendaagse sieradenontwerpers, door sieradenhistoricus Vivienne Becker.

This entry was posted in Blog.